Az olaj megválasztása elsődleges fontosságú a gépkocsi biztonságos működése szempontjából. A motorolaj szempontjából a városi üzemeltetés a legextrémebb terhelést jelenti. A rendszeres rövidtávú utak esetén (kb. 5-10 km-esek) a hideg-indítások – ha minimálisan is – hígítják a motorolajat, főleg a benzin üzemű gépkocsiknál. Ez esetben az olaj kenőképessége romlik.

 

Amennyiben romlik az olaj kenőképessége, úgy növekszik a belső súrlódás és a hőmérséklet emelkedik. Ennek hatására az olaj megég, kokszosodik, iszaposodik. Az olajiszap és a koksz hatására a dugattyúgyűrűk besülnek. Az iszap hatására az olajcsatornák beszűkülnek, eltömődnek. Drasztikusan romlik a kenés és a hőelvezetés. A besült dugattyúgyűrűk mellett a forró kipufogógázok lefújnak a karterba égetve az olajat... és ez a folyamat kezdődik elölről újra és újra mindaddig, amíg a motor bírja. Hidrotőkés motoroknál – pl. az Opelnél – a hidrotőke a szelephézagot állítja. Ha eliszaposodik, kb. 70.000-80.000 Ft-ba kerül a cseréje. A garantáltan jó minőségű olaj és a gyenge minőségű olaj közötti megtakarítás csak a felét fedezi a javítási költségnek. Az iszapos motor a katalizátort és a lambdaszondát károsítja, nem beszélve a megnövekedett üzem-anyag fogyasztásról. A dízel üzemű autóknál a rossz porlasztásból adódó koromképződés is hasonló problémát okoz. Ezért van nagyon nagy jelentősége a gyártók által előírt motorolaj használatának.